Opioider - Procedure
Typiske medicinfejl med opioider:
- Dobbeltordination (man overser at borger i forvejen er i opioid behandling)
- Manglende dosisreduktion til ældre borgere og borgere med nedsat nyrefunktion
- Gamle smerteplastre bliver ikke fjernet, og deres placering på borger bliver ikke dokumenteret
- Regnefejl ved beregning af dosis
- Forveksling af styrker (fx 5 mg/ml og 20 mg/ml) og enheder (fx mg og ml)
Konsekvens ved overdosering:
- Respirationsdepression og bevidsthedspåvirkning
Dosering og administrering af opioider:
Der laves dobbeltkontrol hvor der kontrolleres:
- Dosis
- Styrke (fx 5 mg/ml og 20 mg/ml)
- Enheder (fx mg og ml)
- Dobbeltordination, herunder med smerteplastre hvor det skal sikres, at det gamle plaster fjernet, før et nyt sættes på
- Dokumentation af, hvor og hvornår plastret er administreret
- Evt. PN-ordination set ift. fast ordination
- Efter dispensering afstemmes alle dosisæskerne med det samlede antal tabletter på hvert enkelt angivet tidspunkt på døgnet i hhv. FMK og medicinæsken.
Sundhedsfaglige medarbejdere skal være opdateret og bekendt med:
- De forskellige typer af opioider og deres anvendelse
- Risikoborgere
- Tolerance og afhængighed/abstinenser v. seponering/nedtrapning
- Beregningsalgoritmer f.eks. Beregningsalgoritme i VARhealthcare
Behandling med IV-opioid varetaget af sundhedsfaglige medarbejdere i Ringsted Kommune, skal ske på baggrund af gældende retningslinjer fra udskrivende afdeling og/eller ordinerende læge.
Kontrol ved dosering og administrering af opioider:
- Borger skal oplyse navn og cpr. nummer og dette skal stemme overens med navn og cpr. nummer på æsken med injektions-/infusionsvæske, dosisæsker eller dosisdispenseret medicin
- Inden udlevering af medicinen afstemmes det aktuelle antal tabletter med det antal tabletter, som er ordineret i FMK
- Ved dosisdispenseret medicin afstemmes det første døgns dispenserede medicin med ordinationerne i FMK ved modtagelse af medicinen
Ved administration af opioider som injektions- og infusionsvæske afstemmes præparatnavn, styrke og dosis på æsken/beholderen med ordinationen i FMK inden indgift af præparatet
Formål:
- Forebygge fejl i dispenseringen og administreringen af Opioider
- At alle involverede medarbejdere har den tilstrækkelige viden om Opioider
Borgergruppe/ Borgerforløb/ Anden målgruppe:
Alle borgere i Ringsted Kommunes Hjemmepleje der er i behandling med opioider
Ansvar og kompetencekrav:
Behandlingsansvarlig læge:
Behandlingsansvarlig læge har ansvar for at:
- Ordinere medicinen korrekt i FMK
- Udføre kontinuerlig kontrol af behandlingen og informerer relevant sundhedsfaglig personale og resultatet heraf
Ledelsens ansvar:
Ledelsen har ansvar for at:
- At der er udarbejdet en opdateret og tilgængeligt Procedure for håndtering af opioider
- At medarbejderne er bekendt med den gældende Procedure
- At de udøvende medarbejdere har de fornødne kompetencer til at varetage opgaven
Medarbejderenes ansvar:
Medarbejderen har ansvar for at:
- Orientere sig i gældende Procedure på arbejdspladsen og arbejde herefter
- At kontakte behandling ansvarlig læge ved mistanke og afvigelser i ordinationen
- Frasige sig opgaver ved mistanke om fejl i ordinationen samt frasige sig opgaver, hvor man ikke føler, man har de rette kompetencer.
Der dispenseres opioider jfr. kompetence- og delegeringsskemaet i SSC Ringsted kommune
Dokumentation og kvalitetsovervågning:
Ringsted Kommunes kvalitetssygeplejerske udfører audit af den sundhedsfaglige dokumentation herunder håndteringen og dokumentationen af risikopræparater.
Opioider: Opioiderne er traditionelt blevet inddelt i såkaldt højpotente opioider, fx morfin, og lavpotente opioider, fx tramadol.

