Instruks - Medicinhåndtering i Social og Sundhedscenteret
Medicin- ordination og bestilling
- Det er borgerens læge, der har ansvaret for at vurdere, hvorvidt borgeren får den rigtige medicin samt sikre, at alle aktuelle medicinordinationer med receptpligtig medicin fremgår af FMK (Det Fælles Medicinkort). Denne skal minimum ajourføres 1 gang årligt og altid ved ændringer.
- Alle ordinationer i FMK skal overføres til den lokale medicinliste, som personalet skal anvende til medicinhåndtering.
- Der skal være overensstemmelse mellem den medicin, lægen har ordineret i FMK, og den medicin, der fremgår af den lokale medicinliste.
Medicinordinationen omfatter:
- Fast medicin
- Ny medicin
- Optrapning/nedtrapning af medicin
- Seponering af medicin
- Receptfornyelse
- PN- medicin
- Risikosituationslægemidler:
Her henvises til lokale procedurer.
Receptpligtig medicin
Lægelig indikation og ordination.
Ikke lægelig accept
Lægen giver ikke tilsagn: Præparatet kan ikke dispenseres eller administreres af kommunale sundhedsmedarbejdere – eksempelvis håndkøbsmedicin, kosttilskud eller naturlægemidler.
Dokumentation
Lægelig ordination eller anden korrespondance med lægen skal dokumenteres i de sygeplejefaglige optegnelser for at dokumentere en lægelig vurdering sted – både i henhold til receptpligtige præparater samt håndkøbsmedicin, kosttilskud og naturlægemidler.
Medicinordinationen skal foreligge på én af følgende måder:
Skriftlig ordination
Lægen sender ordination til FMK samt evt. via medcom-standard.
Mundtlig/telefonisk ordination (eksempelvis ved nedbrud af FMK)
Der sikres at:
- Borgerens navn og CPR-nr. er identificeret.
- Ordinationen læses op for den ordinerende læge, som bekræfter at ordinationen er forstået korrekt.
- Mundtlig ordination følges op af en medcom-standard fra lægen.
- FMK opdateres igen så snart, det er muligt
Recept eksempelvis fra speciallæger (findes i FMK under løse recepter).
Dokumentation
Medcom-standarder og aftaler omhandlende den medicinske behandling dokumenteres i relateret ordination/indsats/tilstand i Nexus.
FMK og medicingennemgang
I henhold til Sundhedsstyrelsens anbefalinger sikres i samarbejde med praktiserende læge, at borgerens medicin gennemgås og ajourføres minimum en gang årligt eller ved behov.
Ved medicingennemgang, skal FMK stemme overens med lægens ordinationer af borgerens medicin og den lokale medicinliste.
FMK og medicinlisten
FMK og medicinlisten skal indeholde al medicin, som håndteres:
- Dosisdispenseret medicin
- Dispenseret medicin, både den ordinerede medicin og den ikke receptpligtige medicin, som er godkendt af lægen
- Medicin som borgeren selv eller pårørende administrerer
Er der mistanke om, at der er en fejl på en borgers medicinliste i FMK, skal der rettes henvendelse til ordinerende læge.
Er der sket en fejl, skal det indberettes som en ”Utilsigtet hændelse”.
Ved nedbrud af Nexus henvises til lokal procedure.
FMK og krav til indhold
- Borgerens navn og personnummer.
- Dato for lægens ajourføring.
- Dato for ordination – dag, måned og år.
- Dato for seponering, hvis der er fastsat en dato.
- Ordinerende læges navn og evt. navn på sygehuset og afdelingen.
- Medicinens handelsnavn og evt. generiske navn.
- Medicinens administrationsform – eksempelvis brusetabletter, depottabletter, mikstur, plaster eller cremer, m.v.
- Medicinens styrke.
- Enkeltdosis og døgndosis, eksempelvis 1 tablet 3 gange daglig.
- PN-medicin.
- Fastlagt tidspunkt for administration af medicinen skal noteres, når dette er relevant ift. den enkelte ordination.
- Indikation for behandling.
- Særlige forhold omkring administration og ordination.
Administration af borgerens medicin der er relevant i forhold til ordinationen:
- Om medicinen er manuelt dispenseret eller dosisdispenseret.
- Om borgeren selv administrerer sin medicin
- Særlige forhold omkring ordination.
- Skriftlig og mundtlige aftaler med lægen skal fremgå af den sundhedsfaglige dokumentation.
- CAVE - feltet skal udfyldes med det allergifremkaldende aktive indholdsstof
- Risikosituationspræparat noteres i bemærkningsfeltet på medicinlisten
- Der skal altid være overensstemmelse mellem FMK og de sygeplejefaglige optegnelser.
Medicinbestilling og receptfornyelse
- Ordination/ receptfornyelse samt genbestilling af medicin i FMK.
- Håndkøbspræparater bestilles via MEDCOM til apoteket.
- Der skal altid bestilles medicin, så borgeren har til minimum det interval, der dispenseres til.
- Bestilt medicin registreres automatisk i FMK.
Akut bestilling af medicin
Ved akut medicinbestilling kontaktes praktiserende læge eller vagtlæge telefonisk.
Dokumentation
Alle ordinationer og plan for det videre forløb fra praktiserende læge og lægevagt, dokumenteres under relevant indsats/tilstand.
Medicinlevering
Medicin kan levereres til borgeren på følgende måder:
- Borgeren afhenter selv medicinen.
- Pårørende, venner eller andre med relation til borgeren afhenter medicinen.
- Medicinen leveres til borgeren fra Apoteket.
- Medicinen kan leveres til kontoret, hvis andet ikke er muligt og opbevares aflåst: Medicinen tages her med ud til borgeren hurtigst muligt
I akutte tilfælde:
- Borger, pårørende eller andre med relation til borgeren kan afhente medicinen på Apoteket.
- Medicinen kan udbringes med taxa på borgerens regning.
- Apotek kan levere samme dag ved bestilling inden kl. 12.00.
Afregning af medicinlevering
- Der betales via PBS eller via girokort.
Modtagelse af medicin
Når der modtages medicin fra apoteket, skal der kontrolleres, at det svarer overens med lægens ordination. Derudover kontrolleres følgende:
- Borgerens navn, og CPR-nummer
- At ordinationen er korrekt inklusiv indikation
- Navn på medicinen, holdbarhedsdato og krav til opbevaring.
- Administrationsform
- Medicinens styrke
- Hvor meget medicin borgeren skal have pr. administration (enkeltdosis) og pr. døgn (døgndosis)
- Enkeltdosis og maksimal døgndosis for pn-medicin
Hvis der er uoverensstemmelser, mellem den modtagne og ordinerede medicin, skal lægen kontaktes, og der skal oprettes et medicinnotat. Hændelsen indrapporteres som en ”Utilsigtet hændelse”.
Medicin i uoriginal emballage
Der må ikke forefindes `løs` medicin eller medicin i uoriginal emballage i borgerens medicinbeholdning.
Der kan opstå situationer, hvor dette ikke kan undgås, eksempelvis hvis en vagtlæge har udleveret medicin til borgeren ved et tilsyn.
- Der noteres navn, CPR, præparatnavn og styrke på den uoriginale emballage.
- Tjek at ordinationen er registreret på FMK
- Medicinen dispenseres straks i æsker.
- Der modtages kun den medicin, der er brug for, indtil Apoteket åbner
- Dispensering dokumenteres efter vanlig procedure.
Opbevaring og bortskaffelse af medicin
Medicinen skal opbevares forsvarligt og utilgængeligt for uvedkommende.
Yderligere skal nedestående kontrolleres:
- Medicinen skal opbevares ved den rigtige temperatur – tjek indlægsseddel
- Medicinen SKAL opbevares forsvarligt og utilgængeligt for uvedkommende i borgers bolig, i et medicinskab, medicinkasser eller i et rum indrettet til opbevaring af medicin.
- Den enkelte borgers medicin skal opbevares adskilt fra andre borgers medicin. Det gælder også samlevendes medicin.
- Medicin, som ikke er i brug, skal opbevares adskilt fra medicin der er i brug. (eksempelvis i en plasticpose i borgerens medicinbeholdning)
- Pn-medicin opbevares adskilt fra fast medicin
- Obs. adrenalin til rådighed ved injektionsbehandling. Der er ikke krav om, at der skal være adrenalin til rådighed ved insulinbehandling.
- Der må ikke forefindes medicin til fælles brug for borgere. Adrenalin som nødberedskab er en undtagelse.
- Restmedicin fra en borger må ikke anvendes til andre borgere. Skal afleveres til Apoteket.
- Medicinen tilhører borgeren.
- Medicin som er udløbet eller ikke længere skal bruges, skal bortskaffes med borgerens samtykke.
Bortskaffelse:
- Medarbejderne kan tilbyde at bortskaffe medicin for borgeren eller de pårørende. Obs. samtykke og dokumentation.
- Hvis der ingen pårørende er, er medarbejderen forpligtet til at aflevere restmedicin på Apoteket.
- Medicinske plastre og inhalations-udstyr skal bortskaffes på samme måde som al anden medicin
- Kanyler og ampuller lægges i kanylebokse og destrueres
- Øvrig emballage håndteres som almindelig dagrenovation.
Medicintjek ved indlæggelse/overflytning til anden primær og udskrivelse
Hjemmeplejen modtager en indlæggelses-rapport med information om, at en borger er blevet indlagt.
Når der er oprettet lokale ordinationer, oplyses dette via indlæggelsesrapporten.
Udskrivelse
Det fremgår af FMK om borgerens medicinliste er ”aktivt og ajourført” eller ”Ikke ajourført”.
Ajourført FMK: Indeholder opdaterede aktuelle lægemiddelordinationer, og medicinhåndtering iværksættes igen herunder kontrol af hvor mange dage, der er medicin til i doseringsæske /dosisposer.
Ændringer i aktuelle lægemiddelordinationer herunder risikosituationsmedicin kontrolleres og effektures:
- Har hospitalet udleveret medicin og til hvor mange dage?
- Er der aktive recepter svarende til aktuelle ordinationer?
- Er eventuel dosisdispensering genopstartet?
- De nye ordinationer kontrolleres og efterdispenseres i henhold til gældende lovgivning for
- Ved seponering eller pausering af medicin skal den eksisterende dispenserede medicin kasseres.
- Der foretages en genbestilling, receptfornyelse eller receptbestilling efter behov.
Ikke ajourført FMK
Det er den udskrivende afdeling der ajourfører borgerens FMK.
Hvis FMK ikke er ajourført, registreres dette som en UTH/patientovergang
Dokumentation
Aftaler og handlinger dokumenteres under relevante tilstand.
Medicindispensering
Det er altid efter aftale med praktiserende læge, sygehus og borgeren, at borgeren får hjælp til medicindispensering. For hjemmeboende borgere er førstevalget sygeplejeklinik eller dosisdispensering.
Forberedelse til dispensering
- Ajourfør lokal medicinliste
- Der anvendes handsker, pincet, ske, eller lignende, da medicin ikke må berøres direkte.
- Dispenseringen skal foregå uforstyrret – så vidt muligt i et aflukket rum.
- Klargør STORE medicinæsker.
Dispensering
Før hver dispensering skal følgende procedure følges:
- Kontrollere at æsker er tydeligt markeret med borgers navn og cpr.
- Kontrollerer at lægemidlets handelsnavn, styrke og ordination, form og dosis stemmer overens med medicinlisten.
- Kontrollere at medicinens holdbarhedsdato ikke er overskreden.
- Der kun må dispenseres, hvis der er medicin til hele dispenseringsperioden.
- Dispenser 1 præparat ad gangen!
- Kontrollere, at antallet af tabletter på medicinlisten er det samme, som antallet af tabletter i doseringsæskerne herunder antallet under hvert tidspunkt.
- Dokumentere, at der er dispenseret medicin til den angivne periode (2-4 uger med markering af uge).
- Kontroller at der er medicin nok til næste dosering, herunder eventuel bestilling.
Ændring i ordinationen/tilføjelse af nyt præparat
Det vurderes i hvert enkelt tilfælde, om ændringen skal effektueres straks, eller om det kan vente til næste planlagte dispensering. Dette efter aftale med ordinerende læge.
Ordination af nyt præparat
- Nyt præparat kan tilføjes i medicinæskerne til allerede dispenseret medicin
- Ved ordination af risikosituationslægemiddel, dokumenteres dette under bemærkning i medicinlisten.
Ændring af dosis/seponering af præparat
- Ved ændringer i dosis eller seponering af et præparat, skal alt tidligere dispenseret medicin destrueres og ny medicin dispenseres.
- Styrelsen fra Patientsikkerhed fraråder, at du fjerner tabletter fra dosisposer og fra doseringsæsker ved dosisreduktion og/eller seponering.
Dokumentation
- Dato for dispenseringen, og hvor mange dage der er dispenseret til.
- Ændringer i ordinationer.
Dosisdispensering
I Ringsted Kommune skal borgere, som ifølge lægen eller sygehuset er stabilt medicinerede, modtage dosispakket medicin fra Apoteket.
Forberedelse før opstart af dosisdispensering
- Praktiserende læge vurderer, om borgeren kan have dosisdispenseret medicin.
- Lægen ordinerer dosisdispensering og kontakter apoteket.
- Kommunen kan, på vegne af lægen, indhente samtykke fra borgeren.
- Apoteket giver Ringsted Kommune besked om dato for opstart af dosisdispensering.
- Dosisdispensering vil fremgå af FMK.
Opstart af dosisdispensering
- Sygeplejerske/ SSA vejleder borger ved første dosisdispensering.
- Det vurderes, om borger selv er i stand til at administrere den dosisdispenserede medicin, om der er behov for oplæring, eller om medarbejderne skal administrere medicinen.
Dokumentation
Det dokumenteres i FMK, at borgeren får dosisdispenseret medicin og/eller anden medicin, der ikke er dosisdispenseret eksempelvis mikstur, PN-medicin, risikosituationslægemidler med videre.
Modtagelse af dosisruller
Første døgn i rullen kontrolleres, når rullen tages i brug, og det sikres at antallet af tabletter svarer overens med medicinlisten.
Ved uoverensstemmelse eller ved tvivl, er der pligt til at reagere og kontakte sygeplejerske/SSA. Fejl indrapporteres som en ”Utilsigtet hændelse”.
Dokumentation
- Afvigelser dokumenteres og apoteket kontaktes.
Ændringer i ordination
Det vil fremgå af FMK, hvis der sker ændringer i borgers medicinordinationer. OBS. ændringer i handelsnavn.
Dispensering ved ordination af nyt præparat
- I samarbejde med læge vurderes det om, medicinændringen kan udsættes til opstart af ny dosisrulle.
- Hvis opstart af ordination ikke kan udsættes, skal der dispenseres i særskilte doseringsæsker.
Ændring eller seponering af præparat
Styrelsen fra Patientsikkerhed fraråder at fjerne medicin fra dosisposer ved dosisreduktion og/eller seponering. Derfor skal det vurderes om ændringen kan udsættes til opstart af ny dosisrulle.
Kan ændringen ikke udsættes, er følgende procedure gældende:
- Der kan bestilles akutruller fra Apoteket inden kl. 11 på hverdage.
- I akutte situationer kan der fjernes medicin fra dosisrullen.
- Den resterende medicin fra dosisrullerne lægges i medicinæsker, indtil dosisrullerne igen stemmer overens med medicinlisten.
Dokumentation
Ændringer i ordination dokumenteres.
Medicinadministration
Administration af medicin
Administration af medicin er personalets udlevering af medicin til borgeren og samt eventuel hjælp til at indtage medicin, herunder observationer. Medicin er som udgangspunkt ikke administreret, før borgeren er set indtage denne.
Anbrudsdato skal noteres på salve, dråber og anden medicin, der har begrænset holdbarhed efter åbning herunder korrekt opbevaring efterfølgende (se indlægsseddel).
Forberedelse på medicinudlevering
Det skal kontrolleres at:
- Borgerens navn og CPR-nr. står på medicinæsken eller på dosisposen.
- Der er overensstemmelse mellem antal af tabletter på medicinliste og det dispenserede medicin
- Administrer ALT medicin inklusiv andre administrationsformer.
- Er der tvivl eller usikkerhed vedrørende administrationen kontaktes sygeplejerske eller SSA.
- Ved uoverensstemmelse indrapporteres en ”Utilsigtet hændelse”.
Ved udskrivelse af borger fra sygehus: Medicin dispenseret fra sygehus skal administreres, indtil der dispenseres i vanlige medicinæsker igen.
Medicinadministration
Ved administration skal følgende procedure følges:
- Kontrol af borgers navn og cpr-nummer, tidspunkt, ugedag/dato/ugenummer på medicinæsken/dosisposen.
- Kontrollere overensstemmelse mellem antallet af tabletter på medicinlisten og antallet af tabletter i medicinæskerne/dosisposerne.
- Kontrollere om medicinen skal indtages sammen med et måltid eller mellem måltider (særlige forhold).
- Administrere eventuelle sidedispenseringer.
- Dokumentere administration og tidspunkt af ikke-dispenserbar medicin.
- At skrive anbrudsdato på salve, dråber og anden medicin, der har begrænset holdbarhed efter åbning herunder korrekt opbevaring (se indlægsseddel).
- Observer at borgeren indtager sin medicin, idet medicin er som udgangspunkt ikke administreret, før den er set indtaget.
- Aftale med ordinerende læge, hvornår og hvordan der skal tages kontakt, hvis borgeren ikke ønsker at indtage sin medicin. Fravalg af medicin er også en UTH.
- Kontakte den ordinerende læge/vagtlægen samt sygeplejerske/SSA ved afvigelser
- Kontrollere at der ikke er glemt medicin i doseringsæsker og/eller dosisposer.
- Kontakte den ordinerende læge/vagtlæge samt SSA og sygeplejerske, hvis borgeren får alvorlige/ikke forventede bivirkninger af medicinen
- Indrapporter eventuelle bivirkninger.
Opfølgning på medicinadministration
- Observer borgeren i forhold til virkning/bivirkning af medicinen.
- Fravælges medicinen gentagne gange, kontaktes ordinerende læge.
Dokumentation
Dokumenter at medicinen er administreret herunder afvigelser:
- Borger ikke har indtaget den ordinerede medicin og begrundelsen herfor.
- Medicinen er ikke administreret som ordineret.
- Relevante observationer i forbindelse med medicinadministration dokumenteres.
- Medicinen der administreres på anden måde end anbefalet (f.eks. ved knusning) skal aftales med lægen og dokumenteres i medicinlisten under bemærkningsfeltet.
PN-medicinadministration
PN-medicin administreres kun af sygeplejerske eller SSA, med mindre andet er aftalt. (Se Ringsted kommunes Kompetence- og delegeringsskema). Hvis PN medicin administreres af SSH/sygehjælper, skal det håndteres som nedenstående. Ved pædagoger eller ufaglærte, skal ledelsen sikre at denne faggruppe oplæres og sikres i henhold til Ringsted Kommunes delegeringsprincipper og gældende retningslinjer.
Forberedelse på PN-administration
- Borgerens symptomer observeres og vurderes iht. Indikationer for ordinationen.
- Behovet for PN-medicin vurderes.
- Det kontrolleres, at PN-medicinen ER lægeordineret i FMK og dispenseret.
- Sygeplejerske /SSA kontaktes, og efter aftale administreres PN-medicin
Gennemførelse af PN-administration
- Udfør desinfektion eller håndhygiejne efter VAR-procedure.
- Medicinæsken forbeholdt pn-medicin må indeholde maksimalt 7 døgndoser af 1 PN-præparat.
- Der må kun udleveres medicin fra den gældende dag. Såfremt den pågældende dags rum er tom, skal SSA / SPL kontaktes.
- Medicinæsken skal være markeret med borgerens navn og CPR-nr., medicinens navn, styrke og dosis, holdbarhedsdato og dato for dispensering samt maksimal døgndosis.
Dokumentation
Det dokumenteres i EOJ, at borgeren har fået PN-medicin herunder:
- Indikation ved denne administration.
- Navn og styrke på præparat.
- Tidspunkt for hvornår og hvordan medicinen er administreret.
- Effekten af PN-medicinen.
- Eventuelle bivirkninger dokumenteres.
- Der dokumenteres i Medicinmodulet, at PN-medicin er administreret.
Injektion og intravenøs medicinadministration
Injektioner og adrenalin
Ved Injektionsbehandling, hvor der er risiko for udvikling af akut anafylaktisk chok, skal der altid medbringes adrenalin inkl. vejledning, med mindre lægen har vurderet, dette ikke er nødvendigt (dokumenteres i medicinlisten). Der er ikke krav om, at der skal være adrenalin til rådighed ved insulinbehandling.
Observation:
- Observer borgeren i 15 minutter for eventuelle allergiske reaktioner.
- Ved anafylaktisk chok gives adrenalin efter den procedure, der forefindes sammen med adrenalin.
- Læge eller 112 kontaktes straks.
Hjemmesygeplejen: Det er sygeplejersker der giver injektioner, hvor der er risiko for anafylaktisk chok (lægelig vurdering og altid i form af en konkret delegation).
Procedure for injektionsteknikker forefindes i VAR.
Dokumentation:
Hændelsen dokumenteres med dato/tidspunkt, årsag til allergisk reaktion samt interventioner.
Borgerens medicinske allergier skal på forhånd været noteret i CAVE-feltet, og ved nye allergiske reaktioner skal dette dokumenteres i forhold til en opdatering af CAVE.
Intravenøs medicinadministration og blanding af væsker
Der henvises til det ordinerede hospitals ordination samt de specialiserede afdelingers arbejdsgange. Disse skal noteres på den enkelte borgers medicinliste samt under relevant tilstand.
IV-antibiotika behandling
IV- Antibiotika varetages kun i eget hjem, hvis det kan blandes i lukket system .
Det lægefaglige ansvar skal være defineret, inden opstart i hjemmet: Hvis borgeren er indlagt, kan det lægelige ansvar uddelegeres til praktiserende læge/e-hospital, men det er sygehuslægen der har ansvaret for, at denne ansvarsoverdragelse finder sted.
Dokumentation:
Ordination skal være dokumenteres i medicinlisten, og øvrige aftaler omkring behandlingsforløbet dokumenteres under relevant tilstand i EOJ.
Indrapportering af bivirkninger
Formodede bivirkninger ved medicin kan indrapporteres via Lægemiddelstyrelsens e-blanket:
blanket til anmeldelse af bivirkning
Nødprocedure ved nedbrud af Nexus
Forefindes på KIPS
Indledning
Proceduren er udarbejdet på baggrund af gældende lovgivning og henvender sig til alle medarbejdere i Ringsted Kommunes Hjemmepleje, som varetager medicinhåndtering.
Proceduren er udarbejdet af en kvalitetsgruppe under Sundhed og Omsorg (SSC) Ringsted Kommune og opdateres minimum hvert 3. år samt ved ændringer i lovgivning og praksis.
Proceduren er at finde på KIPS.
Medicinhåndtering er en lægeordineret sundhedslovsopgave. Det betyder at opgaven alene kan delegeres af en læge.
Med medicinhåndtering menes alle procedurer i medicineringsprocessen, og i denne procedure beskrives følgende procedurer:
- Medicinhåndtering generelt, herunder medicinordination
- Modtagelse af medicin
- Medicindispensering herunder dosisdispensering
- Medicinadministration herunder PN-medicinadministration og medicinadministration via skærm-besøg.
- Risikosituationslægemidler (De 7 risikosituationslægemidler og anbefalinger)
Se i øvrigt separate procedurer for disse på KIPS
- Bortskaffelse af medicin
Proceduren indeholder ligeledes arbejdsgangsbeskrivelser, hvor ansvarsfordeling, patientsikkerhed og lovgrundlag er indarbejdet.
Formål
- At medicinhåndteringen foregår patientsikkert og korrekt efter gældende love og bekendtgørelser og i henhold til Ringsted Kommunes kvalitetstandarder og Kompetenceprofil.
- At samtlige medarbejdere, der håndterer medicin, kender til proceduren for medicinhåndteringen i Social- og Sundhedscenteret i Ringsted Kommune.
- At samtlige medarbejdere, der håndterer medicin, arbejder ud fra fælles retningslinjer.
- At sikre optimal patientsikkerhed i forbindelse med medicinhåndtering.
Kompetence og ansvarsfordeling:
Når medarbejderen håndterer lægeordineret medicin, handler denne som ordinerende læges medhjælp: Uanset faglig baggrund er medarbejderen sundhedsperson, når der udføres delegerede sundhedsfaglige opgaver, og såvel autoriserede som ikke-autoriserede har et selvstændigt ansvar, når de handler som lægens medhjælp:
Som medhjælp har medarbejderen ansvar for at udføre opgaven efter den instruktion, denne har fået og skal selv frasige sig opgaven, hvis den vurderes ikke at kunne varetages forsvarligt eller korrekt – herunder hvis det ikke er muligt at sikre den nødvendige observation af borgeren.
Når en medarbejder håndterer lægemidler, har medarbejderen pligt til at journalisere dette jfr. Journalføringsbekendtgørelsen.
Autoriserede sundhedsfaglige medarbejdere har et skærpet ansvar for ovenstående.
Behandlingsansvarlig læge er ansvarlig for at:
- Ordinere medicin til den enkelte borger
- Sikre sig at borgeren har givet informeret samtykke til behandlingen.
- Sikre sig, at medicinordinationen er udførlig beskrevet således, at medicinadministrationen kan varetages korrekt
- Vurdere om der er indikation for dosisdispensering.
Ledelsen er ansvarlig for at:
- Kompetence- og ansvarsfordeling er tydelig, opdateret og beskrevet skriftligt.
- Medarbejderne har de rette kompetencer til at varetage medicinhåndteringen.
- Tilrettelægge de arbejdsmæssige rammer, således at patientsikkerheden sikres.
- Føre det nødvendige tilsyn med medicinhåndteringen for at sikre, at denne udføres fagligt forsvarligt, patientsikkert og efter proceduren.
- Foretage sagsbehandling af UTH i forhold til læring.
- Præparat
- Dosis
- Tidspunkt og relevante datoer for ordinationen
- Indikationer under bemærkningsfeltet
- CAVE
- Oplysninger på læge, apotek og leveringsmåde
- Bestille medicin.
Sygeplejersker og SSA er ansvarlige for at:
- Foretage medicinhåndtering jf. Ringsted kommunes Kompetence- og delegeringsskema.
- Dispenseringen er i overensstemmelse med ordinationen.
- Observere, beskrive og handle på virkning, bivirkning og interaktion/kontraindikation, og orientere lægen om relevante observationer.
- Medicinbeholderen (medicinæske, medicinglas, ampul, sprøjte eller lignende) er mærket med borgerens navn og CPR-nr.
- Opdatere/ ajourføre medicinlisten med:
- Udarbejde og dokumentere i de sygeplejefaglige tilstande.
- Indrapportere UTH
- Frasige sig opgaven, hvis de er i tvivl, om de kan varetage opgaven forsvarligt.
SSH og øvrige sundhedspersoner er ansvarlige for at:
- Have gennemgået samt følge procedure i medicinhåndtering
- Håndtere medicinadministration inden for eget ansvars- og kompetenceområde jf. Ringsted Kommunes Kompetence og delegeringsskema
- Agere som lægens medhjælp
- Tilkalde hjælp ved tvivl.
- Frasige sig opgaven, hvis de er i tvivl, om de kan varetage opgaven forsvarligt.
- Medicinadministration foregår i overensstemmelse med lægens ordination.
- Identifikationen af borgeren stemmer overens med identifikationen på medicinbeholderen.
- Indrapportere UTH
Pædagoger, pædagogmedhjælpere og ufaglærte er ansvarlige for at:
- Have gennemgået samt følge procedure i medicinhåndtering
- Håndtere medicinadministration inden for eget ansvars- og kompetenceområde jfr. Ringsted Kommunes Kompetence og delegeringsskema.
- Agere som lægens medhjælp
- Tilkalde hjælp ved tvivl.
- Frasige sig opgaven, hvis de i tvivl, om de kan varetage opgaven forsvarligt.
- Medicinadministration foregår i overensstemmelse med lægens ordination.
- Identifikationen af borgeren stemmer overens med identifikationen på medicinbeholderen.
- Indrapportere UTH
Praktikvejlederne er ansvarlige for at:
- Eleven/ den studerende vejledes i korrekt medicinhåndtering ud fra medicinproceduren.
- Delegere opgaver i henhold til rammerne for delegation af sundhedsfaglige opgaver samt gældende studieordning.
Elever og studerende er ansvarlige for at:
- Følge arbejdspladsens gældende procedure for medicinhåndtering.
- Varetage medicinadministration/-håndtering, svarende til uddannelsestrinnet og målene for praktikken under den praktikansvarliges ansvar med udgangspunkt i gældende studieordning.
Administration: Den måde, hvorpå borgeren skal indtage/optage medicinen.
Bivirkninger: Uønskede virkninger ved medicin inden for terapeutisk dosis. Yderligere information kan findes på www.pro.medicin.dk og på indlægssedlen.
Dispensering: Dispensering er en handling, hvor den enkelte borgers lægemidler `doseres` i medicinæsker. Der dispenseres typisk til 14 dage ad gangen.
Dosis: Den mængde medicin, borgeren skal have. Døgndosis: Den mængde medicin borgeren skal have i løbet af et døgn. Enkeltdosis: Den mængde medicin borgeren skal have pr. administration.
Dosisdispensering: Lægemiddeldispensering til en given periode som er pakket i dosisposer på et apotek eller et sygehusapotek til hver enkelt administrationstidspunkt.
EOJ: Elektronisk Omsorgs Journal: Borgers journal i omsorgssystemet.
FMK: Det fælles medicinkort er et elektronisk nationalt fagsystem, hvori lægen ordinerer medicin. FMK indeholder oplysninger om alle elektroniske recepter og udleverede receptpligtige lægemidler. Oplysningerne opbevares i to år. Her noteres også vaccinationer.
Generiske navn: Det aktive indholdsstof.
Handelsnavn: Registreret navn på et lægemiddel. Det er et krav, at handelsnavnene på de lægemidler borgeren er i behandling med, fremgår af den medicinliste, som kommunen håndterer borgerens medicin efter.
Indikation: Lægens begrundelse for, at medicinen ordineres.
Interaktioner: Interaktion mellem lægemidler betyder, at et lægemiddel påvirker effekten af et andet lægemiddel. Interaktioner kan også forekomme mellem lægemidler og fødevarer, mellem lægemidler og alkohol samt mellem lægemidler og naturmedicin eller kosttilskud.
Journalføringspligt: Pligten til at dokumentere relevante observationer over borgerens tilstand herunder planlagt og udført pleje og behandling. Skal opdateres ved ændringer.
Kontraindikation: Når 2 præparater/stoffer ikke må indtages samtidig.
Medicinadministration: Medarbejderes udlevering og hjælp til borgerens indtagelse af medicin samt observation af borgeren i forbindelse med den samlede medicinadministration.
Medicinordination: Lægelig beslutning om at behandle en borger med receptpligtig medicin eller med håndkøbsmedicin. Lægen kan meddele beslutningen skriftligt eller mundtligt (i nødssituationer). Beslutningen skal dokumenteres.
Medicinlisten: En elektronisk samlet oversigt over borgerens medicinordinationer i FMK/EOJ.
PN-medicin: Medicin som borgeren kan få ved behov.
Risikosituationslægemidler: Lægemidler der kræver en særlig opmærksomhed i forhold til dispensering og administration.
- Styrelsen for Patientsikkerhed: Korrekt håndtering af medicin
- I sikre hænder: I sikre hænder
- Pro.medicin.dk: PRO Medicin
- Rapportér utilsigtede hændelser: https://stps.dk/da/laering/utilsigtede-haendelser/
- Bekendtgørelse af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Autorisationsloven): https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/731
- Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/530
- Bekendtgørelse om Lægemiddelstyrelsens elektroniske registrering af de enkelte borgeres medicinoplysninger: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2011/436
- FMK og dosisdispensering: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1297
- Vejledning om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed). https://www.retsinformation.dk/eli/mt/2009/115
- Vejledning om brug af Fælles Medicinkort med fokus på dokumentation og kommunikation af medicinsk behandling og sektorovergange. Danske regioner 21, maj 2015: https://www.sundhedsaftalen.rm.dk/siteassets/projekter/fmk/tvarsektoriel-vejledning-om-brug-affalles-medicinkort.pdf
- Vejledning om medicinadministration og patienters selvadministration af medicin Sundhedsstyrelsen 1998: https://docplayer.dk/4960251-Vejledning-om-medicinadministration-og-patienters-selvadministration-af-medicin-mvedhtml
- Vejledning om ordination og håndtering af lægemidler (Lægemiddelhåndterings vejledningen). Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse 12. februar 2015, VEJ nr. 9079. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=168156
- Vejledning om sygeplejefaglige optegnelser. Sundhedsstyrelsen 2013: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=144979
- Principper for delegering og faglige kompetenceprofiler- samt øvrige procedurer for Sundhedsfaglig dokumentation, UTH, Risikosituationslægemidler med videre.

