Procedure - Nødkald

Fremgangsmåde

Etablering af nødkald hos borger:

1.Myndighed visiterer borger til nødkald ud fra fastlagte kriterier og en faglig vurdering i henhold til gældende kvalitetsstandard

2.Myndighed sender opgave til Hjemmeplejen (administration og ledere) via Nexus

3.Hjemmeplejens iværksætter etableringen af nødkald hos borger inden for 5 hverdage herunder oprettelse af Bekey.

Når borger tilknyttet Ajorucare trykker nødkald i tidsrummet 6-23:

1.Kald går til central

2.Central kontakter Hjemmeplejen på de 5 gruppers numre:

3. Hjemmeplejen kontakter Ajourcare på Tlf. 21527229

4.Ajorucares medarbejdere håndterer nødkald i hennhold til gældende arbejdsgange og procedurer.

Borgere tilknyttet Ringsted Kommunes hjemmepleje døgnet rundt:

1.Kald går til central

2.Central kontakter Hjemmeplejen

3.Hjemmeplejens medarbejdere håndterer nødkald i henhold til gældende arbejdsgange og procedurer.

Nedbrud af nødkald: 

  • Lister med borgere med nødkald afleveres i grupperne, så hver især kan vurdere, hvor mange borgere skal have ekstra besøg eller telefonopkald
  • De borgere som vi ikke kan komme i kontakt skal have besøg hver 2. time 

Formål: 

Sikre at alle medarbejdere i Ringsted Kommune herunder privat leverandør Ajourcare opfylder kravene til Ringsted Kommunes kvalitetsstandard Nødkald  - samt beskrive de konkrete arbejdsgange.

Målgruppe: 

Medarbejdere i Ringsted Kommunes Hjemmepleje herunder medarbejdere ansat hos privat leverandør Ajourcare, der varetager pleje og behandling hos borgere i Ringsted Kommune.

Dokumentation  og kvalitetsovervågning:

  • Ringsted Kommunes hjemmepleje herunder privat leverandør Ajourcare er forpligtet til at følge gældende kvalitetsstandard for Nødkald.
  • Ringsted Kommunes Kvalitetssygeplejerske udfører audit på udvalgte journaler i henhold til sundhedsfaglig dokumentation og opretholdelse af patientsikkerhed – herunder borgere med bevilget nødkald uanset leverandør.

Alle medarbejdere er forpligtet til at indrapportere utilsigtede hændelser også gående på hændelser i relation til borgers nødkald.

 

Ledelse:

Ledelsen har ansvar for at:

  • Iværksætte etableringen af nødkald hos de borgere, der får dette bevilget.
  • At der er udarbejdet relevante procedurer og arbejdsgange i henhold til nødskald, og at disse følges.
  • Sikre at alle relevante medarbejdere har kendskab til arbejdsgangene omkring borgers nødkald samt har de rette kompetencer til at håndtere nødkald -  herunder at delegere opgaven videre til anden relevante medarbejder.

Ajourcare:

Ajourcare har ansvar for at:

  • Håndtere alle nødkald hos borgere, der har valgt dem som privat leverandør – og dette i tidsrummet 6-23
  • At der foreligger relevante procedurer og arbejdsgange i henhold til nødskald, og at disse følges
  • Sikre at alle relevante medarbejdere har kendskab til arbejdsgangene omkring borgers nødkald samt har de rette kompetencer til at håndtere nødkald -  herunder at delegere opgaven videre til anden relevante medarbejder.

Medarbejdere:

Medarbejderne har ansvar for at:

  • Følge gældende arbejdsgange og procedurer i henhold til borgers nødkald
  • Sige fra over for opgaver, man ikke føler sig kompetent til at udføre – herunder kontakte anden relevant medarbejder i løsning af nødkald.

 

Bekey: Elektronisk låse-system til borgers hjem, som medarbejderne kan betjene via en app på arbejdstelefon

Nødkald: Et nødkald er en alarmknap, man bærer på sig og trykker på ved akut behov for hjælp. Til nødkaldet hører også en lille boks, som bliver sat op i hjemmet.

Kvalitetsstandard – Ringsted Kommune – Nødkald: https://ringsted.dk/sites/default/files/2024-04/N%C3%B8dkald.pdf

Ringsted Kommunes procedure for akut opstået sygdom og ulykker herunder dødsfald i hjemmet: https://ringsted.kips.dk/index.php?chosenDocumentID=954

Dokumenttype: Arbejdsgange
Gældende for: Hjemmeplejen
Faglig målgruppe: Alle faglige målgrupper
Udarbejdet af: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Godkendt af: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Faglig ansvarlig: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Godkendt: 2025-04-10 00:00:00
Gældende: 2024-11-05 00:00:00
Revisionsansvarlig: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Revision: 2026-10-01 00:00:00
Version: 6
Lovgrundlag:
Standarder:
Søgeord: BESVARELSE AF NØDKALD, NØDKALD, NØDPROCEDURE