Procedure - Nødkald
Etablering af nødkald hos borger:
1.Myndighed visiterer borger til nødkald ud fra fastlagte kriterier og en faglig vurdering i henhold til gældende kvalitetsstandard
2.Myndighed sender opgave til Hjemmeplejen (administration og ledere) via Nexus
3.Hjemmeplejens iværksætter etableringen af nødkald hos borger inden for 5 hverdage herunder oprettelse af Bekey.
Når borger tilknyttet Ajorucare trykker nødkald i tidsrummet 6-23:
1.Kald går til central
2.Central kontakter Hjemmeplejen på de 5 gruppers numre:
3. Hjemmeplejen kontakter Ajourcare på Tlf. 21527229
4.Ajorucares medarbejdere håndterer nødkald i hennhold til gældende arbejdsgange og procedurer.
Borgere tilknyttet Ringsted Kommunes hjemmepleje døgnet rundt:
1.Kald går til central
2.Central kontakter Hjemmeplejen
3.Hjemmeplejens medarbejdere håndterer nødkald i henhold til gældende arbejdsgange og procedurer.
Nedbrud af nødkald:
- Lister med borgere med nødkald afleveres i grupperne, så hver især kan vurdere, hvor mange borgere skal have ekstra besøg eller telefonopkald
- De borgere som vi ikke kan komme i kontakt skal have besøg hver 2. time
Formål:
Sikre at alle medarbejdere i Ringsted Kommune herunder privat leverandør Ajourcare opfylder kravene til Ringsted Kommunes kvalitetsstandard Nødkald - samt beskrive de konkrete arbejdsgange.
Målgruppe:
Medarbejdere i Ringsted Kommunes Hjemmepleje herunder medarbejdere ansat hos privat leverandør Ajourcare, der varetager pleje og behandling hos borgere i Ringsted Kommune.
Dokumentation og kvalitetsovervågning:
- Ringsted Kommunes hjemmepleje herunder privat leverandør Ajourcare er forpligtet til at følge gældende kvalitetsstandard for Nødkald.
- Ringsted Kommunes Kvalitetssygeplejerske udfører audit på udvalgte journaler i henhold til sundhedsfaglig dokumentation og opretholdelse af patientsikkerhed – herunder borgere med bevilget nødkald uanset leverandør.
Alle medarbejdere er forpligtet til at indrapportere utilsigtede hændelser også gående på hændelser i relation til borgers nødkald.
Ledelse:
Ledelsen har ansvar for at:
- Iværksætte etableringen af nødkald hos de borgere, der får dette bevilget.
- At der er udarbejdet relevante procedurer og arbejdsgange i henhold til nødskald, og at disse følges.
- Sikre at alle relevante medarbejdere har kendskab til arbejdsgangene omkring borgers nødkald samt har de rette kompetencer til at håndtere nødkald - herunder at delegere opgaven videre til anden relevante medarbejder.
Ajourcare:
Ajourcare har ansvar for at:
- Håndtere alle nødkald hos borgere, der har valgt dem som privat leverandør – og dette i tidsrummet 6-23
- At der foreligger relevante procedurer og arbejdsgange i henhold til nødskald, og at disse følges
- Sikre at alle relevante medarbejdere har kendskab til arbejdsgangene omkring borgers nødkald samt har de rette kompetencer til at håndtere nødkald - herunder at delegere opgaven videre til anden relevante medarbejder.
Medarbejdere:
Medarbejderne har ansvar for at:
- Følge gældende arbejdsgange og procedurer i henhold til borgers nødkald
- Sige fra over for opgaver, man ikke føler sig kompetent til at udføre – herunder kontakte anden relevant medarbejder i løsning af nødkald.
Bekey: Elektronisk låse-system til borgers hjem, som medarbejderne kan betjene via en app på arbejdstelefon
Nødkald: Et nødkald er en alarmknap, man bærer på sig og trykker på ved akut behov for hjælp. Til nødkaldet hører også en lille boks, som bliver sat op i hjemmet.
Kvalitetsstandard – Ringsted Kommune – Nødkald: https://ringsted.dk/sites/default/files/2024-04/N%C3%B8dkald.pdf
Ringsted Kommunes procedure for akut opstået sygdom og ulykker herunder dødsfald i hjemmet: https://ringsted.kips.dk/index.php?chosenDocumentID=954

