Procedure - Når borger ikke er hjemme til planlagt besøg

Fremgangsmåde
Notater om borgerLæs i journalen, om der er lavet notater om borgeren vedrørende aktiviteter uden for hjemmet. Bank på alle døre og vinduer og gå rundt om bopæl (hvis muligt) for at kontrollere.
Kontakt borger telefonisk
Kontakt pårørende
Forsøg at skabe kontakt til borgeren selv.
Alternativt forsøg at skabe kontakt til nærmeste pårørende.
Kontakt SSA/SGPLOrientering om situation og planlægning af næste skridt
Kontakt koordinator/teamlederOrientering om situation og planlægning af næste skridt
Ring til sygehusetRing til Slagelse sygehus på tlf. 5855 9000, de kan oplyse om borgeren er indlagt på et sygehus i Region Sjælland.
Ring til RH på tlf. 3545 3545, de kan oplyse om borgeren er indlagt på et sygehus i Region Hovedstaden.
Ring til Psykiatrisk Akutmodtagelse Slagelse på tlf. 5853 6420, Roskilde på tlf. 5853 7500 eller Vordingborg på tlf. 5853 7030.

Gennemgang af bopælen


Bopæl uden Bekey adgang

 

2 medarbejdere gennemgår bopælen grundigt: alle rum skal besigtiges. Kig efter spor af borgers færden eksempelvis er der tændt lys, er sengen varm osv. HVIS ÅRSAG TIL BORGERS FRAVÆR FORTSAT IKKE KAN AFKLARES SÅ: 

Der rekvireres låsesmed Bagger låse på tlf. 5761 8565 efter forudgående aftale med teamleder. 

OBS. at det er rekvirent af låsesmed, der betaler regning for låsesmed, så pårørende må gerne forsøge at kontakte låsesmed selv forinden

Kontakt til politi

 

Borgeren meldes forsvundet på tlf. 114 efter aftale med teamleder, hvis borger fortsat er forsvundet.
 

Formål:

At vejlede personalet til at håndtere situationer, hvor borgere ikke træffes som forventet.

 


Borgermålgruppe:

Medarbejdere i Ringsted Kommunes Hjemmepleje inklusiv vikarer

Ansvar og kompetencekrav:

Ledelsen:

Ledelsen har ansvar for at:

  • Der foreligger procedurer til anvendelse i de situationer, hvor borger ikke som forventet/planlagt er er finde i hjemmet/åbner døren.
  • At alle medarbejdere har kendskab til og ved, hvor de skal fremsøge denne procedure

Medarbejderen:

Medarbejderen har ansvar for at:

  • Følge proceduren når borger ikke er hjemme til planlagt besøg.

Dokumentation og kvalitetsovervågning:

Der dokumenteres efter procedure for sundhedsfaglig dokumentation.

Borger træffes ikke hjemme som forventet/aftalt: I de situationer hvor der ligger en aftale om at borger skal have besøg af Hjemmeplejen, og borger ikke er hjemme som forventet.

Vejledning om hjemmesygepleje: https://www.retsinformation.dk/eli/mt/2006/102 

 

Dokumenttype: Procedurer
Gældende for: Hjemmeplejen
Faglig målgruppe: Alle
Udarbejdet af: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Godkendt af: Leder af Hjemmeplejen Camilla Hove Lund
Faglig ansvarlig: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Godkendt: 2024-11-19 00:00:00
Gældende: 2009-10-26 00:00:00
Revisionsansvarlig: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Revision: 2026-10-01 00:00:00
Version: 10
Lovgrundlag:
Standarder:
Søgeord: BORGER VÆK, KAN IKKE FINDE BORGER, PROCEDURE, NÅR EN BORGER GÅR FRA SIN BOLIG, BORGER DER GÅR, BORGER IKKE HJMME