Procedure - Når borger ikke er hjemme til planlagt besøg
| Notater om borger | Læs i journalen, om der er lavet notater om borgeren vedrørende aktiviteter uden for hjemmet. Bank på alle døre og vinduer og gå rundt om bopæl (hvis muligt) for at kontrollere. |
| Kontakt borger telefonisk Kontakt pårørende | Forsøg at skabe kontakt til borgeren selv. Alternativt forsøg at skabe kontakt til nærmeste pårørende. |
| Kontakt SSA/SGPL | Orientering om situation og planlægning af næste skridt |
| Kontakt koordinator/teamleder | Orientering om situation og planlægning af næste skridt |
| Ring til sygehuset | Ring til Slagelse sygehus på tlf. 5855 9000, de kan oplyse om borgeren er indlagt på et sygehus i Region Sjælland. Ring til RH på tlf. 3545 3545, de kan oplyse om borgeren er indlagt på et sygehus i Region Hovedstaden. Ring til Psykiatrisk Akutmodtagelse Slagelse på tlf. 5853 6420, Roskilde på tlf. 5853 7500 eller Vordingborg på tlf. 5853 7030. |
Gennemgang af bopælen
|
2 medarbejdere gennemgår bopælen grundigt: alle rum skal besigtiges. Kig efter spor af borgers færden eksempelvis er der tændt lys, er sengen varm osv. HVIS ÅRSAG TIL BORGERS FRAVÆR FORTSAT IKKE KAN AFKLARES SÅ: Der rekvireres låsesmed Bagger låse på tlf. 5761 8565 efter forudgående aftale med teamleder. OBS. at det er rekvirent af låsesmed, der betaler regning for låsesmed, så pårørende må gerne forsøge at kontakte låsesmed selv forinden |
| Kontakt til politi |
Borgeren meldes forsvundet på tlf. 114 efter aftale med teamleder, hvis borger fortsat er forsvundet. |
Formål:
At vejlede personalet til at håndtere situationer, hvor borgere ikke træffes som forventet.
Borgermålgruppe:
Medarbejdere i Ringsted Kommunes Hjemmepleje inklusiv vikarer
Ansvar og kompetencekrav:
Ledelsen:
Ledelsen har ansvar for at:
- Der foreligger procedurer til anvendelse i de situationer, hvor borger ikke som forventet/planlagt er er finde i hjemmet/åbner døren.
- At alle medarbejdere har kendskab til og ved, hvor de skal fremsøge denne procedure
Medarbejderen:
Medarbejderen har ansvar for at:
- Følge proceduren når borger ikke er hjemme til planlagt besøg.
Dokumentation og kvalitetsovervågning:
Der dokumenteres efter procedure for sundhedsfaglig dokumentation.
Borger træffes ikke hjemme som forventet/aftalt: I de situationer hvor der ligger en aftale om at borger skal have besøg af Hjemmeplejen, og borger ikke er hjemme som forventet.
Vejledning om hjemmesygepleje: https://www.retsinformation.dk/eli/mt/2006/102

