Information og samtykke - Procedure

Fremgangsmåde

Opmærksomhedspunkter: 

  • Behandling må ikke indledes eller fortsættes uden at borgeren har givet samtykke på baggrund af fyldestgørende information. En borger kan dog, såfremt denne måtte ønske det, frabede sig information (retten til ikke at vide).
  • Informationen skal indeholde tilstrækkelige oplysninger om sygdomstilstand, behandlingsmuligheder, risici og bivirkninger m.v., således borgeren kan tage stilling til den tilbudte behandling. Sundhedspersonen har således pligt til at give den nødvendige information
  • Et samtykke skal være givet til en konkret behandling. Det skal således være klart og utvetydigt, hvad samtykket omfatter, hvilket vil sige, hvilken behandling og behandlingsmetode, der tilbydes, og hvad formålet med behandlingen er.
  • Samtykket kan udtrykkes mundtligt, skriftligt, stiltidende eller stedfortrædende, hvis der er givet samtykke til stedfortræder eller v. værgemål og skal udførligt dokumenteres i borgerens journal.
  • Hvis borgeren modsætter sig videregivelse af oplysninger skal spørgsmålet behandles efter reglerne om videregivelse af oplysninger uden samtykke.
  • Det skal journalføres om borgeren er varigt inhabil, og hvem der er nærmeste pårørende i journalen under Stamdata.
  • Hos borgere med varigt nedsat psykisk funktionsevne, fx demente, der ikke er i stand til at overskue konsekvenserne af sine handlinger, skal sundhedspersonalet i den konkrete situation tage stilling til om der er andre der på borgerens vegne kan give et informeret samtykke fx pårørende eller værge (stedfortrædende samtykke).
  • Medarbejderne har tavshedspligt også over for borgerens pårørende, hvis der ikke er givet samtykke

Formål:

At sikre, at personalet kender deres kompetencer, ansvar og opgaver i forhold til information og samtykke

At sikre personalets sundhedsfaglige praksis er i overensstemmelse med lovgivning om patientens/borgerens retsstilling.

 


Borgergruppe/ Borgerforløb/ Anden målgruppe:

Alle borgere der modtager behandling eller er i et aktivt forløb i SSC Ringsted.

Ansvar og kompetencekrav:

Ledelsen:

Ledelsens har ansvar for at sikre:  

  • At der er udarbejdet en opdateret og tilgængeligt procedure for indhentning og dokumentation af samtykke
  • At medarbejderne er bekendt med den gældende procedure
  • At medarbejderne har de fornødne kompetencer til at sikre sufficient dokumentation af samtykke

Medarbejderen: 

Medarbejderenes har ansvar for at: 

  • Orientere sig i gældende procedure på arbejdspladsen og arbejde herefter
  • At arbejde samvittighedsfuldt jfBekendtgørelse om information og samtykke i forbindelse med behandling og ved videregivelse og indhentning af helbredsoplysninger m.v.
  • Sige fra ved opgaver hvor de ikke føler, der kan arbejde efter gældende procedure.

Dokumentation og kvalitetsovervågning:

Samtykke skal altid dokumenteres i Nexus.

Dokumentationen skal således indeholde oplysninger om hvilken information der er givet til borger eller pårørende/værge samt borgers eller pårørende/værges tilkendegivelse herpå.

Ringsted Kommunes kvalitetssygeplejeske udfører månedlig audit på den sundhedsfaglige dokumentation herunder samtykke.

Samtykke/informeret: En borgers tilkendegivelse af at være indforstået med et specifikt behandlingsforløb eller med, at, der må indhentes og videregives oplysninger i forbindelse med et specifikt behandlingsforløb.

Dokumenttype: Procedurer
Gældende for: Hjemmeplejen
Faglig målgruppe: Alle
Udarbejdet af: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Godkendt af: Leder af Hjemmeplejen Camilla Hove Lund
Faglig ansvarlig: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Godkendt: 2024-11-19 00:00:00
Gældende: 2022-10-01 00:00:00
Revisionsansvarlig: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Revision: 2026-10-01 00:00:00
Version: 12
Lovgrundlag:
Standarder:
Søgeord: SAMTYKKE, INFORMERET SAMTYKKE, SAMTYKKEERKLÆRING, MUNDTLIGT SAMTYKKE, SKRIFTLIGT SAMTYKKE, UDEN SAMTYKKE, PÅRØRENDE, TAVSHEDSPLIGT, PROCEDURE