Procedure for Introduktion af nye medarbejdere i Ringsted Kommunes Hjemmepleje
Overordnet:
- Administrativ medarbejder udarbejder og opdaterer ansvars- og opgavefordeling til løbende udfyldelse for helt kalenderår (Exell)
- Administrativ medarbejder booker lokaler og tovholdere/oplægsholdere til helt kalenderår (Outlook)
- Kvalitetssygeplejerske udarbejder og kvalitetssikrer introduktionsmateriale (præsentationer og diverse informationsmateriale i relation til introduktionsdag 1+2)
- Kvalitetssygeplejerske indkalder til evaluering af introforløb hver 3. måned med deltagelse af relevant administrative medarbejdere, ledere og koordinatorer.
Inden 1. arbejdsdag:
- Administrativ medarbejder tilmelder nye medarbejdere for næste måned til intro (exell-oversigtsark)
- Ledergruppe fastlægger underviser i sundhedsfaglig dokumentation på dag 2 (exell-oversigtsark)
- Brugerstyring fremsender arbejdsmail og relevante koder til ny medarbejder i E-boks
- Teamleder fremsender velkomstbrev herunder dato for 1. arbejdsdag, introdage herunder lokation samt navn på Buddy (Mail)
- Koordinator planlægger introdag 1+2 i Opus vagtplan (Opus)
- Administrativ medarbejder bestiller velkomstgave
- Kvalitetssygeplejeske bestiller forplejning til dag 1 intro kl. 8.15 (Køkken)
1.arbejdsdag:
- Leder byder velkommen til ny medarbejder i henhold til velkomstbrev og introprogram.
- Buddy indleder buddy-program (MYMEDCARDS)
Introduktionsdag 1 + 2:
- Kvalitetssygeplejerske afvikler dag 1 intro kl 8-12 herunder morgenforplejning og indledende oplæg af Hjemmeplejeleder samt efterfølgende intro i henhold til fastlagt program
- Kvalietetssygeplejerske eller teamleder byder velkommen til dag 2
- Oplægsholdere afvikler dag 2 i henhold til fastlagt program:
Introduktionsperiode:
- Administrative medarbejdere tildeler skab + beklædning samt bistår i tekniske opsætninger og adgange
- Buddy gennemfører programmet for nye medarbejdere i henhold til såvel tjekliste som overordet målsætning med Buddy-programmet herunder udlevering af telefonlister og andre centrale administrative dokumenter (MYMEDCARDS)
- Superbrugere underviser ny medarbejder i dokumentation i Nexus i henhold til fastlagte og gældende arbejdsgange og kvalitetssikrende procedurer og instrukser (MYMEDCARDS)
- Teamleder gennemfører evalueringssamtaler 1-3 (MYMEDCARDS)
Obligatoriske grundlæggende procedurer og instrukser, som alle nye medarbejdere skal læse i introduktionsperioden:
- Instruks for Medicinhåndtering i SSC
- Procedure for Akut opstået sygdom og ulykker – herunder ulykker
- Procedure for Hvis borger ikke er hjemme til planlagt besøg
- Procedure for Fravalg af livsforlængende behandling
- Procedure for Information og Samtykke
- Procedure for Beklædning i Hjemmeplejen
- Procedure for Adgang til borgers journal ved nedbrud af Nexus
- Procedurer for Nødkald og Bekey
- Procedure for Utilsigtede Hændelser
#Yderligere skal medarbejder læse praksisrelevante dokumenter, når disse er relevante i forhold til den enkelte borgers pleje og behandling.
Formålet med denne procedure er at beskrive fremgangsmåden i og ansvarsfordelingen af den samlede introduktion af nye medarbejdere i Ringsted Kommunes Hjemmepleje.
Formålet er yderligere at kvalietetssikre og definere et forløb samt indhold af introduktion, således at det faglige indhold og den faglige relevans er fastlagt i forhold til medarbejdernes arbejdsopgaver og kvalifikationer.
Borgergruppe/ Borgerforløb/ Anden målgruppe:
Medarbejdere med ansvarsområder og arbejdsopgaver i relation til introduktionsperioden for nye medarbejdere
Nye medarbejdere samt medarbejdere retur fra barsel i Ringsted Kommunes Hjemmepleje.
Dokumentation og kvalitetsovervågning:
Hver 3. måned indkalder kvalietssygeplejerske til Evaluering af introduktion af nye medarbejdere samt følger op på Buddy-ordningen
Lederne indkalder nye medarbejdere til evalueringssamtale 1-3 i henhold til forbedringer og justeringer af den samlede introduktionsperiode
Ledelse:
Ledelsen har ansvar for at:
- Der foreligger opdaterede og kvalitetsssikrende arbejdsgange og materiale til anvendelse i hele introduktionsperioden
- At alle relevante medarbejdere har kendskab til og anvender samt følger gældende arbejdsgange og materiale.
- Følge arbejdsgange og ansvarsfordelingen beskrevet i Fremgangsmåde
Kvalitetssygeplejerske:
Kvalitetssygeplejersken har ansvar for at:
- Følge arbejdsgange og ansvarsfordelingen beskrevet i Fremgangsmåde
Administrative medarbejdere:
Administrative medarbejdere har ansvar for at:
- Følge arbejdsgange og ansvarsfordelingen beskrevet i Fremgangsmåde
Buddy:
Buddy har ansvar for at:
- Følge arbejdsgange og ansvarsfordelingen beskrevet i Fremgangsmåde
Frasige sig opgaver man ikke føler, man har de rette kvalifikationer til at udføre
Buddy: Et element i den samlede onboarding-strategi. En kollega med et skærpet – ikke ledelsesmæssigt ansvar – for den nye medarbejders introduktionsforløb. Baseret på en praktisk to-do liste samt en tænkning om psykologisk tryghed.
Fagligt indhold på introdage 1 + 2:
Dag 1:
- Sundhedslov
- Arbejdspolitik herunder beklædning og hygiejne
- Adfærd
- Når borger ikke er hjemme og akutte situationer
- Medicinhåndtering herunder medicineringsprocessen
- ISBAR
- MYMEDCARDS og VAR
- Kompetenceskema
- Utilsigtede hændelser/patientsikkerhedsarbejde
- Rehabilitering
- Introduktion til dag 2
Dag 2:
- Sundhedsfaglig dokumentation
- Palliation
- Inkontinens
- Forflytningskursus
Ad fremgangsmåde
MyMedCards

