Procedure for Introduktion af nye medarbejdere i Ringsted Kommunes Hjemmepleje

Fremgangsmåde

Overordnet:

  • Administrativ medarbejder udarbejder og opdaterer ansvars- og opgavefordeling til løbende udfyldelse for helt kalenderår (Exell)
  • Administrativ medarbejder booker lokaler og tovholdere/oplægsholdere til helt kalenderår (Outlook)
  • Kvalitetssygeplejerske udarbejder og kvalitetssikrer introduktionsmateriale (præsentationer og diverse informationsmateriale i relation til introduktionsdag 1+2)
  • Kvalitetssygeplejerske indkalder til evaluering af introforløb hver 3. måned med deltagelse af relevant administrative medarbejdere, ledere og koordinatorer.

Inden 1. arbejdsdag:

  • Administrativ medarbejder tilmelder nye medarbejdere for næste måned til intro (exell-oversigtsark)
  • Ledergruppe fastlægger underviser i sundhedsfaglig dokumentation på dag 2 (exell-oversigtsark)
  • Brugerstyring fremsender arbejdsmail og relevante koder til ny medarbejder i E-boks
  • Teamleder fremsender velkomstbrev herunder dato for 1. arbejdsdag, introdage herunder lokation samt navn på Buddy (Mail)
  • Koordinator planlægger introdag 1+2 i Opus vagtplan (Opus)
  • Administrativ medarbejder bestiller velkomstgave
  • Kvalitetssygeplejeske bestiller forplejning til dag 1 intro kl. 8.15 (Køkken)

1.arbejdsdag: 

  • Leder byder velkommen til ny medarbejder i henhold til velkomstbrev og introprogram.
  • Buddy indleder buddy-program (MYMEDCARDS)

Introduktionsdag 1 + 2:

  • Kvalitetssygeplejerske afvikler dag 1 intro kl 8-12 herunder morgenforplejning og indledende oplæg af Hjemmeplejeleder samt efterfølgende intro i henhold til fastlagt program
  • Kvalietetssygeplejerske eller teamleder byder velkommen til dag 2
  • Oplægsholdere afvikler dag 2 i henhold til fastlagt program:

Introduktionsperiode:

  • Administrative medarbejdere tildeler skab + beklædning samt bistår i tekniske opsætninger og adgange
  • Buddy gennemfører programmet for nye medarbejdere i henhold til såvel tjekliste som overordet målsætning med Buddy-programmet herunder udlevering af telefonlister og andre centrale administrative dokumenter (MYMEDCARDS)
  • Superbrugere underviser ny medarbejder i dokumentation i Nexus i henhold til fastlagte og gældende arbejdsgange og kvalitetssikrende procedurer og instrukser (MYMEDCARDS)
  • Teamleder gennemfører evalueringssamtaler 1-3 (MYMEDCARDS)

Obligatoriske grundlæggende procedurer og instrukser, som alle nye medarbejdere skal læse i introduktionsperioden:

  • Instruks for Medicinhåndtering i SSC
  • Procedure for Akut opstået sygdom og ulykker – herunder ulykker
  • Procedure for Hvis borger ikke er hjemme til planlagt besøg
  • Procedure for Fravalg af livsforlængende behandling
  • Procedure for Information og Samtykke
  • Procedure for Beklædning i Hjemmeplejen
  • Procedure for Adgang til borgers journal ved nedbrud af Nexus
  • Procedurer for Nødkald og Bekey
  • Procedure for Utilsigtede Hændelser

#Yderligere skal medarbejder læse praksisrelevante dokumenter, når disse er relevante i forhold til den enkelte borgers pleje og behandling.

Formålet med denne procedure er at beskrive fremgangsmåden i og ansvarsfordelingen af den samlede introduktion af nye medarbejdere i Ringsted Kommunes Hjemmepleje.

Formålet er yderligere at kvalietetssikre og definere et forløb samt indhold af introduktion, således at det faglige indhold og den faglige relevans er fastlagt i forhold til medarbejdernes arbejdsopgaver og kvalifikationer.

Borgergruppe/ Borgerforløb/ Anden målgruppe:

Medarbejdere med ansvarsområder og arbejdsopgaver i relation til introduktionsperioden for nye medarbejdere

Nye medarbejdere samt medarbejdere retur fra barsel i Ringsted Kommunes Hjemmepleje.

Dokumentation og kvalitetsovervågning:

Hver 3. måned indkalder kvalietssygeplejerske til Evaluering af introduktion af nye medarbejdere samt følger op på Buddy-ordningen

Lederne indkalder nye medarbejdere til evalueringssamtale 1-3 i henhold til forbedringer og justeringer af den samlede introduktionsperiode

Ledelse:

Ledelsen har ansvar for at:

  • Der foreligger opdaterede og kvalitetsssikrende arbejdsgange og materiale til anvendelse i hele introduktionsperioden
  • At alle relevante medarbejdere har kendskab til og anvender samt følger gældende arbejdsgange og materiale.
  • Følge arbejdsgange og ansvarsfordelingen beskrevet i Fremgangsmåde

Kvalitetssygeplejerske:

Kvalitetssygeplejersken har ansvar for at:

  • Følge arbejdsgange og ansvarsfordelingen beskrevet i Fremgangsmåde

Administrative medarbejdere:

Administrative medarbejdere har ansvar for at:

  • Følge arbejdsgange og ansvarsfordelingen beskrevet i Fremgangsmåde

Buddy:

Buddy har ansvar for at:

  • Følge arbejdsgange og ansvarsfordelingen beskrevet i Fremgangsmåde

Frasige sig opgaver man ikke føler, man har de rette kvalifikationer til at udføre

Buddy: Et element i den samlede onboarding-strategi. En kollega med et skærpet – ikke ledelsesmæssigt ansvar – for den nye medarbejders introduktionsforløb. Baseret på en praktisk to-do liste samt en tænkning om psykologisk tryghed.

Fagligt indhold på introdage 1 + 2:

Dag 1: 

  • Sundhedslov
  • Arbejdspolitik herunder beklædning og hygiejne
  • Adfærd
  • Når borger ikke er hjemme og akutte situationer
  • Medicinhåndtering herunder medicineringsprocessen
  • ISBAR
  • MYMEDCARDS og VAR
  • Kompetenceskema
  • Utilsigtede hændelser/patientsikkerhedsarbejde
  • Rehabilitering
  • Introduktion til dag 2

Dag 2: 

  • Sundhedsfaglig dokumentation
  • Palliation
  • Inkontinens
  • Forflytningskursus

Ad fremgangsmåde

MyMedCards

Dokumenttype: Procedurer
Gældende for: Hjemmeplejen
Faglig målgruppe: Alle faglige målgrupper
Udarbejdet af: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Godkendt af: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Faglig ansvarlig: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Godkendt: 2025-08-19 00:00:00
Gældende: 2025-08-19 00:00:00
Revisionsansvarlig: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Revision: 2027-08-19 00:00:00
Version: 1
Lovgrundlag:
Standarder:
Søgeord: INTRODUKTION, INTRODUKTIONSPROGRAM, NYE MEDARBEJDERE