Procedure Skærmbesøg

Fremgangsmåde

Visitering af egnede borgere til skærmbesøg:

  • Der skal indgås habilt aftale/samtykke med borgeren i forhold til levering af skærmbesøg
  • Borger skal fysisk og kognitivt kunne udføre opgaven og kun have brug for verbal og/eller visuel guidning.
  • Borger skal selvstændigt kunne udføre opgaven med verbal igangsætning.
  • Borger skal kunne overholde en aftale.
  • Hvis borger har kognitiv funktionsnedsættelse grundet eksempelvis demens eller hjerneskade, skal der være særlig opmærksomhed på, hvorvidt borger patientsikkert kan modtage indsatsen via skærmbesøg.

Indsatser der kan udføres via guidede skærmbesøg:

Personlig pleje:

 

  • Vaske sig
  • Kropspleje
  • Af-og påklædning
  • Toiletbesøg 

Guide og vejlede via skærm:

  • ”Sætte i gang før besøg”: Vejlede borger i at gå i gang med opgaver, borgeren salv kan varetage inden besøg fra medarbejderen. 
  • Stå op, tage tøj af og gå på badeværelse for selv at varetage personlig pleje. 
  • Påsmøre eventuel hudpleje.
  • Minde borger om daglige rutiner omkring personlig pleje 
  • Minde om toiletbesøg 

 

Spise og Drikke:

 

Guide og vejlede via skærm eksempelvis:

  • At indtage væske 
  • At indtage allerede forberedt væske. Det er måske væske som er gjort klar ved et fysisk morgenbesøg. 
  • At huske at spise allerede forberedt mad. Det er måske mad som er gjort klar ved et fysisk morgenbesøg. 
  • At smøre mad 
  • Varme mad i mikrobølgeovn 

 

Varetage egen sundhedstilstand:

 

Guide og vejlede via skærm i eksempelvis:

  • Struktur på hverdagen 
  • Minde om aktiviteter 
  • Tryghedsbesøg 
  • Opfordre til/støtte i at komme afsted til aktiviteter. 
  • Støtte i at overholde aftaler (lægebesøg, fodterapeut, sygeplejeklinik eksempelvis) 
  • Måle temperatur 
  • Vejning 

 

Medicinhåndtering:

 

Guide og vejlede via skærm i eksempelvis:

  • Medicinadministration (dispenseret af hjemmepleje eller dosisdispenseret)
  • Inhalationsmedicin eller andre sidedispenseringer

 

Praktiske opgaver:

 

Guide og vejlede via skærm i eksempelvis:

  • At lave husligt arbejde – opvask – vaske tøj – gå ud med skraldspanden
  • At udføre daglige rutiner
  • At lave indkøbsseddel
  • At huske at købe ind.
  • Hverdagsaktiviteter.
  • At komme afsted på arbejde.

 

Igangsætning af skærm:

  • Kontakt til skærmnøgleperson som klargør skærm
  • Skærmnøgleperson sætter skærm op, eller introducerer medarbejder til denne opgave.
  • Skærmnøgleperson registrerer hvilken borger, der får udleveret skærmen, og det skrives i journalen under generelle oplysninger.
  • Dette synliggøres via liste (ligger på KIPS) i grupperum, hvilke borgere der har skærm.
  • Der gives besked til koordinator, som skal ændre besøget fra fysisk besøg til skærmbesøg
  • Skærmen afprøves af skærmnøgleperson eller personalet.

Skærm virker ikke:

  • Kontroller netværk
  • Kontroller strømforbindelse
  • Genstart skærm
  • Kontakt skærmnøgleperson
  • Kontakt support-IT: 57626565
  • Eventuelt sæt ny skærm op

Borger besvarer ikke opkald/Nedbrud:

  • Forsøg kontakt flere gange med få minutters mellemrum
  • Ring til borger
  • Hvis der fortsat ikke er kontakt, leveres fysisk besøg

Revurdering af borger:

Formålet med denne procedure er at fastlægge en patientsikker arbejdsgang i forhold til visitering til samt udførsel og evaluering skærmbesøg af i Ringsted Kommunes Hjemmepleje.

Formålet med skærmbesøg er helt overordnet at skabe større fleksibilitet for både borger og medarbejder 

Derudover bidrager skærmbesøg til at udnytte kommunens ressourcer bedst muligt.

Målgruppe:

Medarbejdere der håndterer skærmbesøg

Ledelsen:

Ledelsen har ansvar for at:

  • Sikre der er udarbejdet patientsikre og opdaterede procedurer og arbejdsgange i henhold til skærmbesøg
  • Sikre at medarbejderne har de rette kompetencer til at varetage skærmbesøg

Myndighed:

Myndighed har ansvar for at:

  • Informere borger om at konkret indsats kan leveres enten som fysisk besøg eller som skærmbesøg.

Udfører/Hjemmeplejen:

Udfører/Hjemmeplejen har ansvar for at:

  • Vurdere hvorvidt om indsatsen skal/kan leveres som skærm eller som fysisk besøg (dialog om dette eventuelt på borgermøde eller til Triage-møde).

Medarbejdere:

Den enkelte medarbejder har ansvar for at:

  • Følge gældende procedurer og arbejdsgange for skærmbesøg

Sige fra hvis man ikke føler man har de rette kompetencer til at udføre opgaven via skærmbesøg

 

Dokumentation og kvalitetsskring:

Skærmbesøg noteres under konkret og relevant indsats.

Al dokumentation udføres i henhold til instrukser og procedurer for sundhedsfaglig dokumentation i Ringsted Kommunes Hjemmepleje.

Ringsted Kommunes Kvalitetssygeplejerske udfører audit på journaler.

Skærmbesøg: Levering af indsats via iPad. Sidestillet med fysisk besøg, jfr. kvalitetsstandard.

Bekendtgørelse om hjemmesygepleje: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2007/1601

Bekendtgørelse om journalføring: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1225

Ringsted Kommunes instrukser og procedurer om:

Sundhedsfaglig Dokumentation

Information og Samtykke

Utilsigtede hændelser

Når borger ikke er hjemme til planlagt besøg

Dokumenttype: Procedurer
Gældende for: Hjemmeplejen
Faglig målgruppe: Alle faglige målgrupper
Udarbejdet af: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Godkendt af: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Faglig ansvarlig: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Godkendt: 2025-04-23 00:00:00
Gældende: 2025-03-01 00:00:00
Revisionsansvarlig: Kvalitetssygeplejerske Rie Rebecka Hedenborg
Revision: 2027-10-01 00:00:00
Version: 2
Lovgrundlag:
Standarder:
Søgeord: SKÆRMBESØG, SKÆRM