Procedure Beklædning Hjemmeplejen
- Arbejdstøjet påtages på arbejdspladsen, så man er omklædt ved arbejdstids begyndelse.
- Bæres eget tøj, så skal det være dækket af arbejdstøjet: Det er kun tilladt at have korte ærmer under arbejdstøjet.
- Man skal skifte til privat tøj efter endt arbejde eller under arbejdet ved synlig forurening.
- Arbejdstøjet skal vaskes på arbejdspladsen.
- Arbejdstøjet er kortærmet/over albue-niveau:
- Af hensyn til at kunne udføre korrekt håndhygiejne
- For at undgå forurening af den nederste del af ærmet.
- Arbejdstøjet skal, af hygiejniske årsager, være mindst muligt i kontakt med omgivelserne i forbindelse med opgaver:
- Dette betyder, at arbejdstøjet skal være så tætsiddende som muligt under hensynstagen til komfort og bevægelighed og må ikke kunne berøre gulvet
- Plastikforklæder er til engangsbrug og kasseres efter brug.
Det skal bruges ved: Alle plejeopgaver der medfører en risiko for stænk:
personlige plejeopgaver - nedre toilet - sårpleje - ved bad og toiletbesøg - ved håndtering af urent vasketøj
- Trøjer/sjælevarmere med korte ærmer og veste skal kunne vaskes og skiftes.
- Tørklæder kan anvendes, så længe der ikke er stof, der hænger løst (ligesom langt hår) og dermed risikerer at komme i kontakt med:
- Borger
- Borgers nærmeste omgivelser
- Særligt rent materiale
- Urent materiale
- Undgå tung eller stærk duft og lugt.
- Negle skal være rene, kortklippede og uden neglelak. Der må ikke bruges kunstige negle.
- Ure, fingerringe og andre smykker er ikke tilladt på hænder eller underarme, og andre smykker må ikke komme i kontakt med omgivelserne.
- Der skal anvendes hensigtsmæssigt fodtøj, der er skridsikkert uden høj hæl. Fodtøjet skal støtte foden og have fast hælkappe.
- Fodtøj tages som udgangspunkt ikke af i borgernes hjem men tørres godt af, og der benyttes godkendte overtrækssko i tilsmudset vejr af hensyn til borgernes hjem.
- Når overtrækssko aftages, skal dette foregå roligt og uden slip til forurening af underkant på uniformen og efterfølges af håndhygiejne.
- I vådrum bruges skridsikre træsko.
- Medarbejder skal kunne fremvise gyldig ID/navneskilt
- Reducere forekomsten af infektioner hos både borgere og medarbejdere
- Forhindre spredning af smitte og sikre basale infektionshygiejniske principper
Målgruppe:
Medarbejdere i hjemmeplejen med borgerkontakt
Medarbejdere hvor anvendelsen af arbejdstøj kan medvirke til at forebygge forekomsten af infektioner samt forhindre spredning af smitte.
Ledelsen:
Det er ledelsens ansvar at:
- Sikre der er udarbejdede opdaterede og gyldige procedurer og arbejdsgange for arbejdstøj og beklædning i hjemmeplejen
- Sikre at alle medarbejder er bekendt med disse procedurer og arbejdsgange
Medarbejder:
Det er den enkelte medarbejders ansvar at:
- Følge procedurer og arbejdsgange for arbejdstøj og beklædning i hjemmeplejen
Infektionshygiejniske principper: Sikre arbejdsrutiner i situationer, som kan indebære en smittefare. Tekniske og organisatoriske forholdsregler, der kan forebygge uheld i størst muligt omfang. Brug af personlige værnemidler – her nævnt plastforklæde.
Sundhedsstyrelsens Vejledning om arbejdsdragt inden for Sundheds- og plejesektoren (2011): https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2011/Publ2011/BOS/Arbejdsdragt/Vejledning-om-arbejdsdragt-inden-for-sundheds--og-plejesektoren.ashx
SSI – Nationale Infektionshygiejniske retningslinjer (NIR): https://hygiejne.ssi.dk/retningslinjer/nir
Ringsted Kommune – Instruks for generel infektionshygiejne - KIPS

