Procedure - Triage
Hvis der observeres en afvigelse/tegn på svækkelse, i enten borgers hjemlige forhold, og/eller i borgers velbefindende, skal Ændringsskema udfyldes.
Her finder du Ændringsskema i Nexus
Følg skemaet og sæt kryds i de afvigelser/svækkelser der er observeret i hjemmet.
Tæl antal afvigelser, læg sammen og kryds af i relevant boks. Se nedenstående.
OBS: ved markante ændringer menes der, at medarbejderen i hjemmet altid skal triagere borgeren, og/eller kontakte sygeplejerske, hvis svækkelsen i hjemmet er af betydelig karakter.
Obs. at eksempelvis fald altid udløser triagering uanset afvigelser i Ændringsskemaet.
Definition af triagefarver:
Når en borger triageres skal afvigelsen/svækkelsen beskrives, med udgangspunkt i Ændringsskemaet, under Bemærkning i triageringsmodulet.
Til triage benyttes nedenstående arbejdsmodel:
Efter triagemødet:
Efter triageringsmødet skal relevant mødedeltager være opmærksomme på følgende:
- Iværksætte indsatser, fx kontakt til almen praktiserende læge, rehabiliteringsterapeut eller visitator etc. Benyt her ISBAR.
- Drøfte tiltag med borger.
- Eventuelt orientere pårørende med borgerens samtykke.
- Dokumentere i Nexus.
- OBS: Det er kun sygeplejersker, der må triagere borgerene tilbage til grøn.
Dokumentation og kvalitetsovervågning:
Forud for triagering af borger, skal afvigelsen/svækkelsen beskrives, med udgangspunkt i Ændringsskemaet, under Bemærkning i triageringsmodulet
Se eksempel nedenfor:
Når relevante indsatser er igangsat og borgeren er blevet tilset, skal interventionerne dokumenteres under Observation – Sygepleje, under den relevante tilstand.
Se eksempel nedenfor:
Sikre tidlig opsporing af begyndende sygdom, forebygge tab af funktionsevne samt opretholde livskvalitet.
Målgruppe:
Borgerkategori: Alle borgere med SEL og SUL indsatser.
Faggrupper: Sygeplejersker, Sosu-assistenter og Sosu-hjælpere, ufaglærte sundhedsmedarbejdere samt terapeuter.
Ledelsen:
Ledelsen har ansvar for at:
- Sikre at der forefindes relevante procedure og arbejdsgange for triage.
- Sikre at medarbejderne har de rette kompetencer og kender til gældende procedurer og arbejdsgange
Kvalitetssygeplejerske:
Kvalitetssygeplejerske har ansvar for at:
- Implementering af arbejdsgange/retningslinjer
- Intern audit for overordnet at sikre patientsikker praksis og dokumentation
Sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter:
Sygeplejersker og Social- og sundhedsassistenter har ansvar for at:
- Observere borgeren i forhold til ændringer i den sundhedsfaglige tilstand
- Følge gældende procedure i henhold til triage
Medarbejdere:
Den enkelte medarbejder har ansvar for at:
Reagere på ændringer i den enkelte borgers tilstand i henhold til gældende procedure
Ændringsskema: Har til formål at observere, dokumentere og videregive ændringer i forhold til borgernes habituelle tilstand.
Triage: Triage er et redskab til at prioritere borgerne, så borgere med størst behov, får øget opmærksomhed samt målrettet pleje og behandling.
TOBS: Tidlig opsporing af begyndende sygdom. En systematisk metode med måling af vitale værdier, hvor hver måling udgør en given score. Den samlede scorer angiver TOBS-risikoscoren og hvilke sygeplejefaglige handlinger, der skal/kan iværksættes.
ISBAR: Et redskab der sikre sikker kommunikation i forbindelse med mundtligt videregivelse og modtagelse af borgerrelateret helbredsoplysninger.
Tidlig opsporing af forringet helbredstilstand og nedsat funktionsevne hos ældre mennesker: https://www.sst.dk/da/udgivelser/2017/tidlig-opsporing-af-forringet-helbredstilstand-og-nedsat-funktionsevne-hos-aeldre-mennesker
Procedure for sundhedsfaglig dokumentation SSC Ringsted Kommune

